7 positieve effecten van duurzame employee engagement op jouw werkvloer.

Wat zijn de positieve effecten die bedrijven ervaren als ze inzetten op employee engagement? We hebben er sinds de oprichting van Flowspire, begin 2019, heel wat boeken en onderzoeken op nagelezen delen hieronder graag onze inzichten met jou. 

1/ Lager absenteïsme

Als medewerkers écht engaged zijn en met goesting naar jouw werk vertrekken dan zullen ze ook veel moeilijker thuis blijven. Dan geeft werk hen een goed gevoel en betekenis. Ze zullen ze er zo alles aan doen om toch aan de slag te blijven. 

Gallup onderzoekers hebben data verzameld rond betrokkenheid op de werkvloer en in 2019 brachten ze hier ook een boek over uit. Daaruit blijkt dat bedrijven die actief inzetten op employee engagement 41% minder afwezigheden tellen. 

Daar zit het verschil tussen een medewerker die bij het “iets minder voelen” naar de dokter gaat en vitamines kiest of iemand die vraagt voor een ziektebriefje. Aldus, Claire Hoflack Human Resources Manager bij Ecofrost, een familiaal bedrijf waar ze oprecht om hun mensen geven en dit ook aanvatten. 

Betrokken mensen zijn ook in een betere gezondheid. In 1990 beschrijft Mihaly Csikszentmihalyi de state-of-mind waar mensen meest betrokken, gedreven en gefocust zijn, als zijnde ‘flow’. Sindsdien is dit breed onderzocht. 

Steven Kotler en Jamie Wheal beschrijven in hun boek “Stealing Fire” dat flow het enige momentum is waarin ons brein 6 positieve chemische stoffen in één keer aanmaakt: norepinephrine, dopamine, endorfine, anandamide, oxytocine en serotonine. Die stoffen zorgen er op hun beurt voor dat jouw “engaged gevoel” nog sterker én meer duurzaam wordt. Een positieve vicieuze cirkel: Hoe meer je in flow bent, hoe makkelijker het gaat om nieuwe flow te ervaren… 

2/ Meer intrinsieke motivatie

Inzetten op employee engagement zorgt ervoor dat medewerkers hun werk meer in hun hart dragen. Dat ze intrinsiek gedreven zijn om “the extra mile” te gaan voor hun bedrijf. Dat ze er oprecht om geven.

Ook hier heeft Gallup in 2019 cijfers verzameld en ze duiden alvast en enorm potentieel aan. Slechts 15% van de medewerkers zijn ‘bevlogen’. Dit betekent dat ze zich betrokken, enthousiast en committed voelen ten opzichte van hun team en organisatie. Dus 85% van de werkende volwassenen in de wereld zijn neutraal tot negatief als het gaat over hun job.

3/ Hogere retentie

Medewerkers die intrinsiek gemotiveerd zijn, waar motivatie en talent mooi samen komen, zijn geneigd om meer duurzaam aan de slag te blijven bij dat bedrijf. Ze zijn dus loyaler wat goed is voor een organisatie op lange termijn. 

4/ Hogere productiviteit 

Gallup citeert dat betrokken medewerkers niet enkel 40% minder fouten maken maar dat ze ook 17% productiever zijn. Inzetten op employee engagement bevordert dus ook de performantie op jouw werkvloer. Want mensen die meer betrokken, gedreven en gefocust zijn, krijgen gewoon meer gedaan. 

Mckinsey heeft een onderzoek uitgevoerd waaruit ze concluderen dat we slechts 5% van onze werktijd in flow doorbrengen. Wetende dat indien we hier 15% van zouden kunnen maken, de productiviteit op de werkvloer verdubbelt.. Beeld je eens in wat dit voor jouw organisatie kan betekenen? En welke positieve stroomversnelling dit kan ontketenen? 

5/ Meer klanttevredenheid

Als medewerkers meer “whole-hearted’ in hun rol staan dan werkt dat aanstekelijk. Dat heeft een directe impact op de klantbeleving. En ook hier heeft het onderzoek van Gallup aangetoond dat dit leidt tot 10% hogere klantentevredenheid scores. Dus ja bouwen en investeren in medewerkers heeft effectief directe impact op jouw klantenbasis. Die kunnen er ook letterlijk voor zorgen dat klanten jou verkiezen boven jouw concurrenten. 

Reflecteer hier eens even over. Naar welke winkel ga jij het liefst? En waarom is dat? Welk gevoel geven ze je daar? … En ja je kent het antwoord. Verdient inzetten op employee engagement dan geen plaats tussen de meest strategische projecten van jouw onderneming?  

6/ Meer creativiteit

Als mensen meer in hun kracht staan dan hebben ze meer energie. En die energie kunnen ze ten volle benutten om innovatief te denken. En omgekeerd: als er angst en negatieve emoties heersen op de werkvloer dan zal een groot deel van de energie en brein capaciteit niet ingezet kunnen worden…

John Hagel, co founder van Deloitte Consulting Center, zetten een internationale studie op poten naar de meest innovatieve en performante teams en dit was de conclusie: “The individuals and organizations who went the farthest the fastest were always the ones tapping into passion and finding flow.” 

Harvard publiceerde trouwens dat iedereen creatief kan zijn. Dat het niet zozeer is van “rekruteer voor creatieve mensen” maar wel eerder hoe kan je ervoor zorgen dat je een omgeving neerzet waar mensen zich veilig genoeg voelen om hun creativiteit naar boven te laten borrelen… Food for thought?  

7/ Betere bedrijfsresultaten

En dus ja… die positieve trend zet zich ook door naar bedrijfsresultaten. Inzetten op employee engagement is dus niet enkel een softe aangelegenheid. Het wordt gelinkt met 20% meer verkopen en 21% meer winst

Inzetten op employee engagement zou dan wel eens die beslissende voorsprong kunnen zijn. Patrick Lencioni beschrijft het in zijn boek – de beslissende voorsprong: een gezonde organisatie als basis voor duurzaam succes – in 2018 als volgt: “Er is een wereld te winnen door niet slimmer maar gezonder te worden: wie politieke spelletjes, gebrekkige communicatie en slecht leiderschap weet uit te wieden, kan alle aanwezige ervaring, kennis en energie in zijn bedrijf maximaal inzetten. Een gezonde organisatie weet management, werkvloer en cultuur tot één geheel te smeden – en dat is de enige manier om duurzaam concurrentievoordeel te halen.” 

En vooral in tijden waar we allen massaal getroffen worden door Covid 19 kan employee engagement een extra dimensie krijgen. Het gaat er om een omgeving neer te zetten waar mensen niet het gevoel hebben dat ze alleen tegenover de verandering staan. Maar dat het WIJ ten opzichte van de veranderingen is. Dit zorgt voor éxtra veerkracht en wendbaarheid en dus ook resultaat. Als ik de Quote van Elke Geraerts afgelopen weken zag verschijnen kon ik het dus niet anders dan eens zijn: “If Cash is King, Human Capital is Queen.

Bij Flowspire zijn we ervan overtuigd dat indien je inzet op employee engagement dit jouw merk versterkt en productiviteit verhoogt. Wil je hier graag over klankborden? We gaan graag met jou in gesprek.

Hoe kijken jullie hier als organisatie naar? Hoe stimuleren jullie duurzame employee engagement? Misschien is dit iets wat een evidentie is voor jou? Of misschien is het toch een ver-van-je-bed-show en lijkt dit alles toch wat utopisch en weet je niet goed hoe daar mee aan de slag te gaan?

Energieke groeten, Flowspire.